7488 vizualizări

Cum sa iti faci echipa perfecta si sa atingi cu ea succesul in orice iti propui!

Bine ai revenit pe Nlp Mania!

Astazi o sa te invat cum sa iti formezi in jurul tau o echipa atat de buna si de eficienta, incat sa poti atinge succesul mult mai usor si mult mai rapid decat ti-ai fi imaginat vreodata. Cum mi-a venit ideea acestui articol? Pentru ca si eu, la randul meu, fac parte dintr-o astfel de echipa fantastica si stiu ca de unul singur nu ai cum sa  reusesti. Acest articol le este dedicat colegilor si prietenilor mei!

De fapt, scopul blogului Nlp Mania este chiar acesta: sa fie pentru tine un fel de membru in echipa ta cu care iti atingi visurile. Ne dorim sa fim parte din succesul tau, sa stim ca am pus macar o caramida la acest succes al tau. Pentru asta scriem articole despre cum sa scapi de teama, cum sa iti intelegi mai bine personalitatea, despre cum sa te dezvolti. Toate au un singur scop: sa fim printre cei care te imping de la spate in drumul tau spre succes.

Daca ai senzatia ca o celebritate ar fi actionat de unul singur, mai gandeste-te. Oricare dintre ei a avut langa el o echipa care a sprijinit-o. Cel mai bogat om din lume – parca inca mai este Bill Gates – are langa el mii de oameni cu care face echipa. Cei mai tari specialisti si cercetatori, medici si presedinti de tari, scriitori si muzicieni, ca sa nu mai vorbesc de sportivi – toti au langa ei echipe care ii fac invincibili. E adevarat ca unii sunt invincibili pentru cateva luni sau ani si altii fac istorie, iar copiii o sa citeasca despre ei la scoala.

Pe cine trebuie sa ai in echipa

Daca ai lucrat deja in cadrul unei echipe, ai observat cu siguranta un lucru, dar poate ca pana acum nu te-ai gandit la el. Oamenii care te enerveaza intr-o echipa sunt cei care stau parca cu scopul de a critica tot ceea ce zic ceilalti. Daca vii cu o idee noua, ei imediat ii gasesc contraargumente. La orice idee, ei au o critica. Cunosti felul acesta de oameni? Am o vaga impresie ca te enerveaza si pe tine, nu numai pe mine. Ei bine, acesti oameni sunt cei mai importanti in echipa ta! Sa iti explic de ce: fara ei, orice idee care ar trece cuiva prin minte ar parea atat de fantastica, incat nimeni nu ar sta sa o analizeze daca e posibil sau nu sa fie pusa in practica.

Ti-am aratat mai sus ca, pentru a forma echipa perfecta, nu ai voie sa te iei dupa aparente, nu ai voie sa te iei dupa ce iti place si ce nu iti place. Trebuie sa inveti o metoda. Aceasta metoda pe care ti-o prezint eu iti explica pas cu pas ce sa faci pentru a avea in echipa acei oameni de care ai nevoie. La un moment dat, o sa ajungi sa apreciezi corect critica si o sa iti devina cel mai bun prieten cel care te critica, nu cel care te lauda.

Uite in continuare lista cu toate personalitatile de care ai nevoie pentru echipa ta:

1. Cum sa-i alegi pe cei creativi si inventivi

Aici ai cu adevarat noroc! Majoritatea oamenilor de fapt sunt creativi. Din pacate, nimeni nu le-a laudat creativitatea si ei au ascuns-o treptat-treptat. Intr-o vreme in care la scoala erai laudat daca invatai pe de rost comentariile la romana si tot asa lectia la istorie, nu ai cum sa iti dezvolti creativitatea. Profesorii care fac asta merita pusi la zid si loviti cu rosii stricate.

Creativitatea in echipa trebuie sa ti-o imaginezi ca pe un bulgare de zapada pe care il tot rostogolesti si el tot creste. Cea mai mare comoara a unei echipe este calitatea oamenilor creativi care fac parte din ea. Caracteristicile persoanei creative: – vine des cu propuneri de schimbare. Propunerile si ideile sale nu sunt analizate suficient, dar asta e rolul echipei. Creativii au marele rol de a propune o mie de idei pe secunda, rolul celorlalti e sa aleaga dintre aceste idei pe cele care pot fi puse in practica.

Uite un mic test ca sa iti dai seama daca o persoana este creativa sau critica:

test asemanari-deosebiri

Intreaba o persoana ce vede in imaginea de mai sus. Daca persoana observa asemanarile figurilor, atunci este o persoana creativa. Daca insa vede deosebirile, atunci este o persoana critica. Creativii vor spune: “Sunt trei figuri geometrice”, iar criticii vor spune: “Sunt trei figuri, dar numai doua sunt in picioare, iar ultima culcata”.

Un alt test: oamenii creativi, cand intra intr-un loc nou, o sa observe si o sa spuna ceva despre un lucru care seamana cu ceva ce au mai vazut ei inainte. De exemplu: „Woow, perdele din astea am si eu acasa” etc. Pe cand criticii o sa spuna: “Nu am mai vazut niciunde o mobila ca aceasta” etc. Te-ai prins: persoanele creative vad potriviri intre obiecte. Asta e important, pentru ca daca cineva vine cu o idee mica, un creativ preia ideea si zice: “Perfect, putem adauga si aceasta la ideea ta”. Alt creativ zice apoi: “Foarte bune cele doua idei, eu pun si asta la ideile voastre” si tot asa. Creativii vad legaturi si conexiuni care fac ideea sa se tot dezvolte – ca bulgarele de zapada care tot creste daca il rostogolesti.

In echipa ai nevoie ca aproximativ doua treimi dintre oameni sa fie asa, creativi. Altfel, ideile lor vor fi distruse de catre critici si ei se vor simti alungati si nu o sa mai vina cu propuneri.

2. Cum iti alegi criticii in echipa

Daca persoanele creative trebuie sa fie majoritatea din grup (aproximativ doua treimi), atunci criticii trebuie sa fie maxim o treime. Asta pentru ca daca sunt prea multi, o sa ii acopere pe creativi cu vocea lor critica si nimeni nu o sa mai vina cu idei noi. Mai am un sfat pentru tine; in echipa sa existe o regula de genul acesta: creativii sa se intalneasca singuri si sa puna cap la cap o lista de idei.

De-abia apoi trebuie sa intervina criticii ca sa le analizeze. Daca pui criticii cu artileria grea de la inceput pe ideile creativilor, o sa fie razboi si de obicei creativii pierd si tac. Dar marele pierzator este toata echipa in acest caz. Asa ca mare atentie cum rezolvi problema cu criticii si cu momentul in care ei intra in actiune.

Asa cum spuneam, toti oamenii sunt creativi, criticul insa are o creativitate mai deosebita. Despre el ai impresia ca nu creeaza deloc. Dar dupa o perioda de tacere, vine cu o idee care ii uimeste pe toti. De fapt, ce face in mintea lui? Si la el in minte curg zeci de idei, ca si la creativ, numai ca el le ia pe fiecare in parte si inainte sa zica ceva, le critica :). Le analizeaza, le cauta defectele, le imbunatateste, daca se poate. Si cand a terminat acest proces mental… pafff: zice o singura idee super-fantastica de ii da pe spate pe toti ceilalti. In timpul asta, nu sta deloc linistit fata de ideile celorlalti.

Acolo unde creativul vede un bulgare de zapada care tot creste, criticul vede fisurile care apar in bulgare. Criticul este acea persoana care vine si da cu piciorul in bulgarele de zapada si zice: “Ti-am spus ca aici era o gaura si nu ar fi functionat ideea ta!” Cum ziceam deja, el are marele rol de a nu te lasa sa iesi in lume cu o idee cu fisuri.

3. Ai nevoie de oameni Organizati si meticulosi

Eu, personal, sunt un dezorganizat si un delasator. Atunci cand fac parte dintr-o echipa, nu am voie sa uit ca in ziua urmatoare am o intalnire; sau ca trebuie sa fac o prezentare pentru urmatoarea saptamana. Pentru asta, ai nevoie de un model de organizare.

Poti sa inveti din carti despre cum sa iti organizezi munca si timpul, dar daca nu ai langa tine un exemplu concret, acel model nu iti va fi de folos. Cand spun organizare, ma gandesc mai mult la managementul timpului si al resurselor, nu neaparat la organizarea unui chef cu prietenii. E important si acel chef, dar distractia de acolo cade mai mult pe umerii creativilor care vor veni cu idei de costume de carnaval sau probe de jocuri de societate. Managementul timpului si buna organizare insa o sa imi dea de veste ca trebuie sa ma grabesc sa termin treaba ca sa pot sa ajung la acel chef.

Cauta sa aduci in echipa macar o persoana care sa fie expert in modalitati de organizare. Altfel, te trezesti ca de fiecare data echipa amana sa rezolve sarcinile obligatorii. Expertul in managementul timpului din echipa ta va trage de maneca pe fiecare sa nu ramana in urma, va explica fiecaruia cum sa isi organizeze mai bine ziua ca sa nu apara pierderi de timp aiurea. Insa – primul care va trebui sa le aplice – vei fi chiar tu. Nu poti sa ceri de la ceilalti daca tu nu aplici acel model. Un asemenea expert in managementul timpului este o mare valoare pentru echipa – el este cel care ii va tine pe toti in priza si nu va lasa sa leneviti cu activitatile pe care le-ati stabilit la intalnirile voastre.

Cum il gasesti? Pai, cauta persoane care tin cursuri in acest domeniu, care au o cariera profesionala in  acest domeniu si care sunt dispusi sa faca parte din echipa ta. Insa, ca sa faca parte din echipa ta, trebuie ca si el sa aiba un vis comun cu voi ceilalti.

4. Cauta cat mai multi entuziasti plini de energie

 

Esti cel mai bun intr-un domeniu oarecare. Ti-ai propus niste obiective si ti-ai facut si o strategie ca sa le atingi! Pe langa toate acestea, ai format in jurul tau si o echipa unita de oameni inteligenti si motivati. Ai tot ce iti trebuie pana aici. Acum ai nevoie de energie sa mergi la razboi. Poti sa ai armele potrivite, dar daca iti lipsesc gloantele, degeaba incepi. Da, un om plin de entuziasm este pentru tine munitia de atac. Nu poti sa iti atingi obiectivele daca nu ai pe cineva care sa traga echipa in sus spunand ce mare incredere are el in scopul lor comun. Si trebuie sa repete lucrul asta pana cand toti se simt atat de optimisti si entuziasti, incat nu ii mai poti opri. Chiar daca la inceput ai numai o persoana entuziasta, va trebui sa le insufle si celorlalti aceasta forta optimista, altfel se vor pierde pe drum. Oricine din grup incepe sa aiba mici succese in ceea ce face va deveni din ce in ce mai entuziast. Va ridica nivelul de optimism al grupului. Ca toti ceilalti, entuziastii din grup vor avea si alte roluri. Fiecare dintre tiparele pe care ti le prezint are roluri specifice in functie de obiectivele comune ale echipei. De exemplu, daca visul comun este de a face o firma de constructii (sau orice altceva), entuziastul ar putea fi director de marketing pentru ca va fi cel mai convingator. Criticul va putea fi insa expertul in contabilitate, pentru ca sigur va observa ce nu e in regula cu cifrele :).

5. Fara nonconformisti in echipa, nu o sa fie distractie

O sa iti spun cum sa iti dai seama daca esti pe drumul cel bun in ceea ce ti-ai propus. Daca oamenii vin de placere la intalnirile echipei, daca vezi ca se distreaza si ca nu conteaza ca renunta la comoditatea lor pentru echipa – atunci esti pe drumul cel bun. Ai exact acei oameni in echipa de care ai nevoie. A fi nonconformist nu este o calitate a unui singur om din echipa. Trebuie sa fiti toti cat mai nonconformisti. Sa faceti lucruri noi nu inseamna numai creativitate. Un creativ pune pe hartie o idee, dar doar o persoana nonconformista o pune in practica. Lui nu ii pasa ce zice lumea si se uita numai la obiectivul propriu. Nonconformistul e cel care, rupt de oboseala, zice ca e momentul sa mai faca inca un efort ca sa schimbe ceva, ca sa uimeasca lumea prin ceva. Daca un nonconformist ca acesta nu are sansa sa se alature unei echipe care sa il aprecieze, el va fi un ciudat toata viata. Nimeni nu ii va intelege comportamentul si nu il va sprijini. Nonconformistul e cel care, atunci cand esti obosit, vine si te ia in spate sa te duca mai departe. Are si energia entuziastului in el, dar are si capacitatea de a nu ii pasa ce zice lumea. Fara aceasta calitate, nimic nou nu poate sa se intample. Nouatatea poate sa apara, dar ca sa o pui in practica, trebuie sa nu iti pese de obstacolele pe care ceilalti oameni ti le vor pune in cale.

Napoleon spunea ca cel care castiga un razboi nu este cel care a luptat mai bine sau cel care are mai multi soldati, ci cel care a rezistat cu 15 minute mai mult decat adversarul sau. Asta face nonconformistul – prin exemplul sau, ii determina pe cei din grup sa actioneze si atunci cand pare imposibil si chiar gresit sa actionezi asa. Gaseste aceasta persoana, convinge-o sa faca parte din echipa ta, apoi ai incredere in propunerile sale, chiar daca ele vor fi un soc pentru lume – dar orice idee de succes a fost un soc la vremea ei!

6. Informaticianul este vrajitorul din echipa ta in aceasta lume online

De obicei, in echipa ai mai mult decat un singur informatician, asta e foarte bine! Informaticianul de care ai nevoie trebuie sa faca parte din grup datorita obiectivelor comune, nu datorita faptului ca te ajuta sa iti organizezi site-ul sau iti instaleaza computerul pentru a trimite e-mailuri. Ai nevoie de el pentru a-ti da o viziune asupra modului in care lumea electronica poate munci in favoarea ta. Traim intr-o perioada in care electronica si Internetul nu au cum sa lipseasca din strategia unei echipe. Fie ca ai nevoie sa fii in contact cu echipa sau ca aveti  nevoie sa faceti reclama la ideile voastre, tot ai nevoie de un om cu viziune pentru acesta. Nu te astepta insa de la miracole din prima zi! Lumea virtuala este deja mai mare decat lumea fizica. Informaticianul de care ai nevoie este cel care poate sa iti spuna cum sa utilizezi Internetul si computerul cu maxim de eficienta si cu minim de timp consumat. Rolul sau nu este un rol de periferie, ca si cum e acolo pentru ca nu e altcineva care sa stie sa apese pe butoane. El este cel care, de fapt, face ca orice om de pe planeta asta sa fie parte a visului tau. Pentru el, distantele nu exista si are capacitatea sa inteleaga cum poate o idee sa ajunga la cei interesati, chiar daca sunt la mii de kilometri departare. Cineva spunea ca daca nu esti online – nu existi! Echipa ta nu e nevoie sa fie toata in acelasi oras, nici macar in aceeasi tara! Poti la fel de bine sa ai un om pe un alt continent. Nu geografia face ca echipa ta sa fie cea castigatoare, ci comunicarea. Pentru asta ai nevoie de o persoana care sa stie cum sa eficientizeze comunicarea online. Si inca ceva… persoana potrivita pentru acest rol in echipa ta este aceea care zice ca “se poate face” orice idee traznita pe care o ai – trebuie la randul lui sa fie un noncomformist.

 

Oare aceasta este incheierea ?

Acum o sa iti spun cel mai important lucru despre tine si despre echipa. Asta am invatat de la Pera si ii multumesc pentru exemplu. Echipa aceea din jurul tau nu este acolo pentru tine. Fiecare dintre membrii echipei este acolo pentru el insusi, pentru propriile obiective. Tu insa esti acolo ca sa ii ajuti pe ei!  Sa ii ajuti sa-si atinga toti obiectivele pe care si le-au propus. Numai daca membrii echipei simt asta vor sta langa tine, altfel pleaca si te lasa cu ochii in soare. Nu ai timp sa cauti altii – si poate ca nici nu vei gasi! Ei sunt “your dream team”. Functionati impreuna si aveti visuri comune, dar in care nimeni nu e mai important decat celalalt. Toti sunteti la fel de importanti, iar visurile unuia se vor implini numai cand visurile fiecaruia se vor implini.

Rolurile pe care ti le-am prezentat in articol nu pot fi impuse. Nu poti obliga pe cineva sa fie entuziast, cum nu poti obliga pe cineva sa fie informatician. Insa aceste roluri se pot modifica si se pot schimba pe parcurs intre membrii echipei. Cel care este entuziast, la o intalnire a echipei va fi critic si la o alta intalnire va fi organizator. Sau un artist va fi un creativ si de ce nu – entuziast. O persoana care face parte din echipa este mai mult decat un simplu rol.

Valoarea in echipa este data de experienta acelei persoane si de capacitatea ei de adaptare. Aceasta adaptare apare, de exemplu, atunci cand entuziastul se linisteste si devine critic pentru ca trebuie sa analizeze ceva sau cand informaticianul devine entuziast pentru ca trebuie sa insufle si in ceilalti o idee noua etc.

Adaptabilitatea aceasta nu poate fi nici ea impusa, pur si simplu este acolo sau nu este. Echipele castigatoare sunt cele care se adapteaza si cele care “se inteleg din priviri”. Or, pentru asta e nevoie de antrenament. E nevoie de nopti pierdute in camere sigilate 🙂 din care nimeni nu pleaca pana nu e gata ideea si strategia de punere in practica.

Ai in minte un tel, un vis, un obiectiv. Fa primul pas! Cauta echipa care te va ajuta sa atingi acel obiectiv. Daca actionezi de unul singur, peste 10 ani tot aici vei fi, citind articole despre cum sa iti atingi obiectivele pe care altii le-au atins deja!

Pe curand,

Marius

Iti recomand sa citesti si:    Descopera secretul omului superior

Marius Simion

Sunt fondatorul proiectului NLP Mania, cel mai cunoscut blog de Dezvoltare Personală prin Programare Neuro-Lingvistică din România. Sunt Master Trainer NLP, Coach WingWave, Trainer și Autor de programe de dezvoltare personală.

TRIMITE-MI UN EMAIL

Mesajul tău a fost trimis cu succes.

A apărut o eroare, reincearca...

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *