12743 vizualizări
Dezvolta-ti coeficientul de comunicare ca sa ai succes in tot ce iti propui
Bine ai revenit pe NLP Mania!
Stiu ca iti este cunoscut termenul de coeficient de inteligenta si poate si cel de coeficient de inteligenta emotionala. Poate ai auzit si de coeficientul de inteligenta spirituala (o sa iti povestesc despre el in alt articol).
Insa destul de putina lume s-a gandit ca exista un coeficient al comunicarii. De fapt, al calitatii comunicarii.
Imagineaza-ti doi oameni, unul fata in fata cu celalalt.
Amandoi vorbesc, amandoi se misca si gesticuleaza. Dar unul pricepe din comunicare mai mult decat celalalt. Pur si simplu stie la ce sa fie atent si observa lucruri pe care alt om nu le-ar observa.
Acest articol este despre cum sa iti amplifici acest coeficient de comunicare, cum sa iti antrenezi capacitatea de a observa lucruri pe care altii nu le observa, de a intelege ce e in mintea oamenilor cu care comunici.
Ce anume iti creste coeficientul tau de comunicare
In comunicarea super eficienta, nu in cea mediocra pe care toata lumea o poate face, conteaza cateva elemente care se pot antrena. Daca nu s-ar putea antrena, nici nu ti le-as fi zis.
Ce trebuie sa iti antrenezi pentru o buna comunicare:
1. Atentia la detalii nonverbale (aici sunt toate elementele de pozitie si gestica, dar si capacitatea de a le repeta daca le-ai vazut la persoana cu care comunici – iti explic imediat)
2. Capacitatea de a da exemple (este super importanta)
3. Capacitatea de a-ti modifica tonul vocii (asta creeaza emotie si il face pe interlocutor sa fie de acord cu ce spui tu – fara sa generezi emotie, totul o sa fie filtrat rational)
4. Identificarea rapida a blocajelor (blocajele sunt convingerile opuse pe care le poate avea cel cu care comunici)
5. Eliminarea presupunerilor care iti apar in minte (99% din timp noi facem presupuneri, iar ele sunt gresite – cu toate ca noi ne amintim doar de acele 1% cand am presupus corect)
6. Capacitatea de a pune intrebari in mod corect (majoritatea oamenilor gresesc la asta si discutia se transforma intr-un interogatoriu din ambele parti implicate)
7. Capacitatea de a folosi analogii si metafore (este considerata metoda maxima pentru a transmite informatii super rapid si direct in subconstientul persoanei cu care comunici ) 🙂 Cine stapaneste aceasta tehnica a metaforelor este maestru al comunicarii !
O sa incep sa iti descriu primele 3 etape, apoi te las pe tine sa decizi cu care sa continui.
Incep azi doar cu primele doua etape:
1) Etapa atentiei asupra limbajului nonverbal
Tocmai m-am intors din Grecia de la cursul pe care l-am tinut despre psihologia relatiilor de cuplu si mi-am amintit ca am povestit acolo o intamplare despre capacitatea de atentie a unui tip timid.
Intamplarea aceea o vazusem intr-un documentar despre comunicare si timiditate. Un tip super timid era convins sa iasa la o intalnire cu o tipa frumoasa. In cursul discutiei (discutia a fost filmata fara sa stie el), tipul aproape ca nu s-a uitat deloc la fata. Fara sa se uite la ea, pur si simplu nu a reusit sa retina detalii despre cum era imbracata. Asa ca dupa vreo ora de petrecut la cina, tipa isi varsa intentionat pe rochia rosie un pahar cu vin si pleaca la baie. La intoarcere avea pe ea o rochie albastra, dar tipul timid nici macar nu observa schimbarea.
A fost o perioada din viata mea cand stateam asa de prost cu increderea in mine, incat nu puteam sa observ detaliile, nu puteam sa privesc atent oamenii pentru ca ma intimidam. In acea perioada, capacitatile de comunicare erau ZERO.
Exista o legatura directa intre cat de bine comunici si cat de timid esti. Daca iti dezvolti capacitatea de comunicare, iti dispare timiditate (iti dezvolti stima de sine).
Teama este dusmanul atentiei in comunicare. Daca simti ca ai probleme cu capacitatea de atentie, asta e din cauza ca teama te face sa fii atent doar la pericole (false pericole), si nu la ce oportunitati iti poate oferi comunicarea cu cineva.
Primul pas ca sa iti dezvolti capacitatea de comunicare este ATENTIA!
Pasii de actiune ca sa iti dezvolti atentia in comunicare:
1) Cand comunici cu cineva, propune-ti din start sa fii atent la gesturile mainilor acelui om, la directiile ochilor, la mimica fetei sale, la tonul vocii etc.
2) Cand ai incheiat discutia, recapituleaza din memorie ceea ce ai observat din acele miscari nonverbale. Cu cat poti recapitula mai exact, cu atat ti-ai dezvoltat mai mult capacitatea de atentie.
Am amintit in trei articole anterioare chiar mai multe detalii despre limbajul nonverbal:
1. Limbajul secret al mainilor
2.Cum sa devii mai convingator prin limbajul mainilor tale
3. Secrete despre limbajul non-verbal de care nu aveai habar
In toate aceste articole o sa gasesti informatii despre lucrurile la care trebuie sa fii atent intr-o comunicare.
In momentul in care ai castigat capacitatea de atentie, poti trece la pasul urmator:
2) Capacitatea de a da exemple
Poti sa iti exersezi capacitatea de a veni cu exemple DOAR daca ti-ai antrenat atentia.
Te invat cum fac eu ca sa dau exemple. Primul lucru pe care il fac este sa aflu cu ce se ocupa persoana sau persoanele cu care comunic. Daca vorbesc cu un singur om e mai simplu, aflu imediat ce pasiuni are, ce munceste, ce i-ar placea sa munceasca etc.
Rolul exemplelor este sa inlocuiasca sfaturile. Cand dai un sfat pari tu ala destept, iar oamenii nu au mare incredere in cei care se dau destepti. Asa ca am invatat sa nu dau sfaturi niciodata. Dau insa exemple.
Tot timpul „deghizez” un sfat intr-un exemplu. Uneori nu imi vin imediat exemplele, asa ca nu ma grabesc. Prefer sa dau exemple dupa o zi decat sa dau un sfat imediat, pe loc.
Imi amintesc de un prieten de-al meu care intr-o zi mi-a zis cum isi organizeaza el timpul. Probabil ca stii ca majoritatea oamenilor in ziua de azi lucreaza mai mult de 8-9 ore pe zi. Problema este ca dupa ora 5-6 dupa-amiaza, majoritatea oamenilor incep sa fie obositi si sa le scada productivitatea, eficienta. Se intampla si la tine asa, probabil.
Cand se simtea obosit, prietenul asta al meu isi lua pauze de cate 5-10 minute, cate o pauza la 30-40 de minute. Imediat a observat ca mintea incepe sa ii functioneze mult mai bine si sa se simta odihnit dupa mai multe asemenea pauze mici. Cine nu ar putea incerca un asemenea sistem, daca ar vrea cu adevarat?
Observi exemplul de mai sus? E un exemplu care mi-a venit acum care te ajuta sa explici unui om cum sa isi organizeze timpul in a doua jumatate a zilei. Si este mult mai eficient decat sa ii zici cuiva „Ia-ti pauze de cate 5-10 minute o data la 30-40 de minute!”
In general, acceptam mai usor exemplele, asa ca invata sa te folosesti de acest truc al expertilor in comunicare, din ce in ce mai des.
Un om care foloseste exemple da senzatia ca vorbeste din proprie experienta, pe cand un om care foloseste doar sfaturi pare sa vorbeasca din teorie. Am fost la un curs acum 5 ani la un trainer neamt pe care l-am cunoscut printr-un proiect european. El mi-a deschis ochii la asta si ii multumesc.
O metoda buna pentru a-ti dezvolta capacitatea de a da exemple este sa te folosesti de exemplele altora. La inceput o sa iti fie mai usor asa decat sa gasesti tu exemple.
Uneori mie imi era teama ca exemplele mele nu sunt suficient de bune, dar am vazut in timp ca un exemplu, chiar si prost spus, e mai bun decat un sfat.
Problema cu exemplele nu este ca nu ai asa ceva, ci ca nu iti vin in minte atunci cand ai nevoie de ele. Nu iti vin in minte doar pentru ca mintea ta inca nu e obisnuita sa foloseasca exemple suficient de des.
Cel putin eu asa am patit, la inceput, as fi dat orice ca sa imi apara in minte exemplul potrivit, dar dupa o vreme imi veneau din ce in ce mai des si mai multe exemple.
Un factor important ca sa iti vina usor exemple este sa te relaxezi si sa te simti bine in pielea ta si sa nu iti doresti sa dai sfaturi. Cand o sa intelegi ca un sfat iti poate rupe relatia, comunicarea cu cineva, o sa vezi ca iti vor aparea mai repede in minte exemple.
Iti amintesti la scoala ca atunci cand un profesor incepea sa explice, tot ceea ce zicea teorie aveai tendinta sa uiti, dar cand iti povestea ceva, cand dadea un exemplu, iti era mai usor sa memorezi?
Problema cu care ne confruntam, toata generatia noastra, este ca am fost motivati nu sa dam exemple, ci sa memoram lectiile de la scoala. Memorarea este opusul creativitatii.
Iar ca sa dai exemple ai nevoie ca mintea sa fie foarte creativa. Asa ca incepe cu un mic exercitiu de creativitate chiar azi.
Exercitiu:
Lasa-te pe spatarul scaunului, relaxeaza-te si scrie un singur cuvant pe o pagina noua in word, sau ce editor de texte mai folosesti pe acolo.
Alege un cuvant la intamplare. Poate sa fie orice cuvant pe care il folosesti zilnic sau un cuvant mai rar. De exemplu: piersica, masina, gaina, pix, celofan, verb etc.
Apoi scrie sub acel cuvant, o lista de 10 cuvinte care au legatura cu acel cuvant.
De exemplu:
Gaina:
Ou
Mancare
Gradina
Pui
Friptura
….
….
Ai prins ideea!
Fa asta zilnic cu cate un cuvant, in timpul in care vrei sa te relaxezi. Acest exercitiu iti va dezvolta foarte repede creativitatea si capacitatea numita „gandire laterala„. Aceasta forma de creativitate este implicata in gasirea de exemple, rapid si simplu.
Pare un exercitiu simplu, dar este super eficient. Pe masura ce exersezi, o sa observi cat de usor vei incepe sa te exprimi in exemple si cat de rapid o sa poti sa iti dezvolti comunicarea si sa treci si peste aceasta etapa, a exemplelor.
Ma opresc aici cu articolul de azi, exersez scrierea de articole de maxim 5 pagini 🙂
Vreau sa te rog sa imi dai un comentariu si sa imi zici cum ti se par aceste etape. La care etapa te regasesti si ce anume simti tu ca vrei sa iti dezvolti mai rapid dintre toate etapele?
Am si o intrebare pentru tine:
De la care etapa crezi ca esti pregatit sa vorbesti in public fara niciun efort?
Astept raspunsul tau intr-un comentariu mai jos!
Pe curand,
Marius
Marius Simion
Sunt fondatorul proiectului NLP Mania, cel mai cunoscut blog de Dezvoltare Personală prin Programare Neuro-Lingvistică din România. Sunt Master Trainer NLP, Coach WingWave, Trainer și Autor de programe de dezvoltare personală.
TRIMITE-MI UN EMAIL
Buna ziua
Mi se pare super tare articolul. Este primul care il citesc de acest gen…nu stiam ca exista neaparat un secret . Am crezut ca daca esti timid…iti e greu sa vorbesti si…cam acolo se opreste! Cea mai tare metoda mi se pare cea cu exemplele in special cea cu cuvantul scris si apoi inca 10 cuvinte care sa aibe legatura cu el
Si cea cu limbajul trupului e ok, dar cred ca este nevoie de mai multe cunostinte in domeniu ca sa retii❤️