1481 vizualizari

Cum controlezi dialogul interior!

img

Prima data cand am avut in fata un client cu lacrimi in ochi m-am speriat rau. 

Plangea pentru ca pierduse o relatie de iubire de 12 ani, aveau un copil impreuna iar acum o sa ramana singura, doar cu copilul. 

Privea in gol, cu ochii in lacrimi si repeta ca in transa „sunt atat de proasta ca nu mi-am dat seama ca nu ma iubeste…” 

In mintea mea cautam ce tehnica sa folosesc ca sa o scot din starea asta. Eram la inceput de drum cu sedintele de NLP individuale si nu eram sigur de ce faceam. 

Am strigat-o usor pe nume si am vazut cum se scutura parca de un cosmar. Un cosmar pe care il traia dar inca ii parea ireal. S-a uitat la mine si se forta sa para calma. 

„Hai sa facem un mic exercitiu” i-am zis mai mult ca sa o linistesc. 

A acceptat imediat si i-am spus ce are de facut. 
Pana la finalul exercitiului se simtea deja linistita, aproape calma si impacata. Ochii ii erau limpezi si stralucitori, respira adanc si liber. Incepea sa traiasca iar.

Exercitiul acela l-a folosit ca sa isi calmeze vocile interioare care o faceau sa se simta neputincioasa si sa recastige puterea si increderea in ea insasi. 


Povestea de mai sus e legata tocmai de exercitiul din aceasta Lectie de NLP pe care vreau sa ti-o spun azi. 

M-am tot gandit cum sa iti explic mai mult din ceea ce inseamna NLP-ul (Programarea Neuro-Lingvistica) tocmai pentru ca in cateva zile urmeaza sa iti dau acces la un nou grup de formare intensa de NLP. 

Si vreau sa ajungi acolo, in grupul meu, stiind clar la ce sa te astepti. 

Asa ca azi primesti prima lectie de NLP si o poti aplica chiar de acum. 

LECTIA GRATUITA NLP:„Cum controlezi Dialogul Interior”

In randurile urmatoare o sa te invat cum sa iti tii sub control criticul interior, vocea aceea care iti saboteaza increderea in tine. 

Toti aveam aceasta functie mentala a dialogului interior. Multa lume crede ca acel dialog interior este de fapt gandirea, inteligenta personala. In realitate este doar un disc ruginit care se tot invarte si tot verbalizeaza vechile programe cu care ai fost bombardat din copilarie. 

Ca sa fie cu adevarat o lectie de NLP si nu doar un exercitiu, poate ti-ar placea sa te duc un pic mai adanc in interiorul secretelor NLP si ale psihicului. 

Hai sa vorbim un pic despre asta inainte sa iti pun totul pe tava. 

Cum este construit psihicul tau si ce face dialogul interior (cele 5 niveluri de profunzime ale psihicului tau)

Imagineaza-ti psihicul tau ca o ceapa cu foi. Foile de la exterior sunt lucrurile care se vad cel mai usor la tine. 

1) Primul nivel al psihicului: Mediu si comportamente 

Am pus pe acest nivel cumulate doua elemente: mediul in care traiesti si comportamentele tale. La NLP o sa le inveti separat, aici, pentru ca sa fie mai simplu, le dau impreuna. 

De exemplu modul in care te imbraci, modul in care te comporti, obiceiurile pe care le ai, toate te definesc, arata ceva despre tine. 

Culorile pe care le alegi, locurile pe care le frecventezi, oamenii de care esti inconjurat, cartile pe care le citesti, toate imi spun ceva despre tine. Toate fac parte din psihicul tau, sunt alegerile tale.  

Toate acestea spun ceva despre tine, dar e totusi ceva de suprafata, ceva exterior. 

Toate aceste niveluri ale psihicului tau o sa vezi ca se influenteaza unul pe celalalt, asa cum e si normal. Modul in care te comporti iti influenteaza emotiile, dar si emotiile tale iti influenteaza modul in care te comporti. Vei vedea imediat cum…

2) Al doilea nivel al psihicului: emotii si atitudini, ganduri

Urmatorul nivel, urmatoarea foaie de ceapa, contine toate gandurile si emotiile pe care tu le simti. 

De fiecare data cand zici „m-am enervat” sau „ma simt trist” sau „sunt gelos”, toate aceste ganduri si emotii, atitudini, tipare de gandire, se regasesc pe un nivel ceva mai profund pe care il nivelul mental-emotional. 

E o denumire pe care am dat-o eu ca sa iti fie mai usor sa prinzi informatia din zbor. 

3) Al treilea nivel al psihicului: Convingerile

Pe un alt nivel, mai profund cum mergi spre interior, sunt puse acolo toate convingerile tale, toate regulile in care tu crezi, toate ideile pe care le crezi adevarate. Acela este nivelul convingerilor.

Ai 3 tipuri de convingeri. Ai convingeri despre lumea care te inconjoara, de exemplu cand ai in minte ca sefii toti vor sa profite de munca ta sau ca succesul vine dupa multe sacrificii si suferinta. 

Aceste convingeri sunt o „radiografie” a modului in care crezi tu ca functioneaza lumea. Am subliniat „crezi” tocmai ca sa iti atrag atentia ca e doar o convingere, nu o realitate. 

Adica, e posibil ca unele dintre convingerile noastre sa fie gresite, dar nu ne punem niciodata problema asta. Le consideram corecte fara sa le analizam prea mult … pentru ca sunt ale noastre! 🙂 

Alte tipuri de convingeri sunt cele despre tine insuti: „sunt un om slab” sau „sunt un bun avocat”. 
In functie de ceea ce tu crezi despre tine, iti poti juca bine rolurile din viata ta sau te poti bloca in anumite roluri. 

Sau mai ai convingeri despre ce crezi tu ca meriti si ce crezi ca nu meriti: „Merit sa fiu fericit” sau „nu merit sa fiu fericit daca nu castig 1 milion de euro”. 

Convingerile sunt butonul de schimbare al vietii noastre. Cand schimbi convingerile de fapt se schimba si primele doua niveluri anterioare ale psihicului. 

Cand schimbi convingerea negativa „eu nu sunt in stare sa reusesc” intr-o convingere pozitiva „eu reusesc cu usurinta tot ce imi propun” se schimba atitudinea ta interioara, se schimba emotiile, se schimba deci si comportamentele tale. 

Si acum vine cireasa de pe tort. Cum crezi ca dialogul interior iti influenteaza psihicul? 

4) Al patrulea nivel al psihicului: Valorile  

Pe masura ce mergem mai profund in psihicul nostru gasim aici acele lucruri care ne motiveaza, care ne dau energie, ne dau directie in viata. 

Acestea sunt valorile. Valorile le cunosti poate cel mai bine. Te-au facut sa razi, te-au facut sa plangi, te-au facut sa pui osul la munca sau sa lenevesti: „dragostea” , „sanatate” , „prietenie” , „adevara” , „loialitate”, etc. 

Toate acestea sunt fibra noastra cea mai sensibila, sunt poate cea mai profunda zona a psihicului nostru inainte de identitate (rolurile noastre). 

Legatura dintre valori si convingeri e ca cea dintre masina si destinatie. 

Valorile sunt directia ta in viata, pe cand convingerile sunt motorul masinii tale. 

Cu cat ai convingeri mai puternice si pozitive, cu atat ajungi mai rapid la destinatia ta. 

Cu cat mergi cu frana de mana pusa, cu atat destinatia ta e mai greu de atins, cu suferinta si sacrificii. Asta in cazul in care ai convingeri negative sau gresite de tipul „eu nu merit sa am succes” sau „pot sa fiu iubit doar daca fac compromisuri si ma sacrific pe mine pentru relatie” sau „nu poti avea si dragoste si bani” , etc. 

5) Un nivel si mai profund, care le contine pe celelalte este nivelul „Identitatii” tale. 

Cand zic identitate ma gandesc nu la o singura identitate, ci la rolurile pe care le joci in viata ta. 

Greseala cea mai mare e ca oamenii se ataseaza de un singur rol si se blocheaza in acel rol. In acel moment psihicul devine rigid si nu mai permite evolutie si transformare. 

Psihicul nostru ar trebui sa fie suficient de flexibil incat cat timp esti la serviciu sa intri in rol de angajat, patron, manager, etc, iar cand ai ajuns acasa sa poti intra in rol de tata/mama, copil, parinte, prieten, iubit, etc. 

Din pacate rolurile sunt atat de putin intelese incat oamenii considera ca e un pacat sa iasa dintr-un rol si sa intre in alt rol. 

In fiecare rol al tau tu ai anumite valori, anumite convingeri, anumite atitudini si anumite comportamene. 

Cand ai iesit din acel rol si intri in altul, alte lucruri devin importante pentru tine. 

De exemplu un manager cand ajunge acasa si intra in rol de tata, nu mai conteaza atat de mult valoarea de performanta si eficienta cat cea de libertate, joc, distractie. 

Insa sunt multi oameni care spun „eu asta sunt” si considera ca asta e un lucru bun. Din pacate aceasta formulare arata doar rigiditatea sufletului lor, inflexibilitatea la care a ajuns psihicul lor. 

Despre identitate o sa inveti la un nivel de NLP avansat, la cursul de Master. Acolo o sa inveti cum se schimba identitatea, cum se dezvolta noi roluri  (cea mai valoroasa metoda posibila) , cum se deblocheaza roluri. 

De ce e valoros sa dezvolti roluri noi? Iti dau un exemplu. 

Am lucrat cu o tanara doamna care isi dorea sa devina mama. Si nu reusea de ani de zile. Si am rugat-o sa imi spuna cum o sa fie ea in rol de mama. 

Iar in momentul in care i-am cerut asta a inceput sa planga. Sincer iti spun ca nu era ceea ce ma asteptam pentru ca pana in acel moment mi-a parut o persoana foarte pozitiva si increzatoare, sigura de ea. 

Printre lacrimi mi-a zis ca in realitate nu se vede in rol de mama, isi doreste copil dar nu vede ca ea ar fi o mama buna. 

In momentul in care nu te vezi intr-un rol, acel rol nu se poate activa. Psihicul nostru nu activeaza rolurile de care noi fugim. 

Ca sa ii activez rolul de mama am facut cel mai banal lucru cu putiinta. Am pus-o sa isi imagineze ca ia pentru prima data copilul in brate. I-am dirijat eu scenariul mental si am pus-o sa isi imagineze cum il tine in brate, cum ii mangaie degetele, cum ii aseaza parul, cum copilul o priveste, etc. 

I-am spus cum sa isi activeze atunci emotiile de siguranta si protectie si iubire si am tot repetat pana cand am vazut ca s-a schimbat ceva in atitudinea ei. 

Aceasta schimbare pe care i-am indus-o doar prin vizualizarea pe care a facut-o atunci a fost suficienta ca sa isi dea voie sa devina mama.  

Nu ma pricep la medicina, dar corpul ei a reactionat la aceasta modificare emotionala, iar dupa cateva luni m-am reintalnit cu ea si era fericita, urma sa devina mama. 

Acestea au fost cateva detalii despre cum „arata” psihicul tau, acel psihic care a fost programat ca sa te saboteze mai mult ca sa te ajute. 

Toate acele ganduri si convingeri negative ti-au fost programate. Ai vazut acum unde stau ele in structura psihicului tau. 

Vocea ta interioara iti sopteste de fapt acele convingeri pe care tu le ai programate din trecut. 

Cand schimbam dialogul interior, de fapt schimbam convingeri. Ceea ce duce la reactivarea unor roluri blocate, la descoperirea unor atitudini puternice (incredere in tine, relaxare, umor, optimism, etc) si la comportamente eficiente. 

Cum schimbam rapid dialogul interior

Ne apropiem de ceea ce ne intereseaza cel mai tare: modificarea dialogului interior. Scopul e totusi de a modifica convingerile pe care aceasta voce interioara le tot repeta in mintea ta. 

Ok, ce ai de facut. Prima etapa e sa identifici prima convingere pe care o auzi in mintea ta, prima replica pe care vrei sa lucrezi. 

Iti sugerez sa incepi cu cea mai nasoala, care te raneste cel mai tare. E posibil sa fie bine inradacinata si sa fie nevoie de repetari ale exercitiului, dar tot trebuie sa iei taurul de coarne. 

Dupa ce ai gasit convingerea negativa pe care ti-o tot spune vocea critica interioara, vreau sa o spui acum in minte ca sa evaluezi ce efecte nocive are. 

Si dupa ce o spui in minte, exact pe tonul ala ce il foloseste vocea critica, da o nota de la 1 la 10 in functie de cat de mult te face sa te simti rau. 1 e cel mai putin rau, 10 te face sa iti pierzi orice motivatie cand auzi aceea voce critica. 

Dupa ce ai dat o nota, vreau sa incepem sa schimbam ceva esential: tonul vocii interioare.

Totul e sa ii schimbi tonul. 

Hai sa facem un mic experiment ca sa te antrenezi inainte de marea schimbare. 

​Nu dureaza decat 10-20 de secunde ca sa faci experimentul, dar e bine sa il faci ca sa te prinzi de metoda. 

Te rog sa alegi o melodie preferata si sa o canti in minte cateva secunde. 

​​Melodia aia o sa iti dea o stare emotionala pozitiva, pentru ca de asta e preferata ta.  

Apoi te rog sa o canti in minte cu vocea unui cantaret pe care il detesti, care are un ton si un timbru al vocii pe care nu il suporti, un ritm de manele eventual, sau de opereta, ceva ce nu iti place. 🙂

Fa asta in mintea ta, chiar acum. O sa vezi ca aceea melodie care te facea fericit, cantata cu alt ton, cu alt ritm o sa te deranjeze sau o sa simti chiar repulsie. 

De ce? Doar cuvintele erau aceleasi! Ce s-a schimbat de ai alta reactie? Tocmai tonurile pe care le folosim dau de fapt reactia noastra. 

Convingerea ta initiala avea nevoie de acel ton ca sa aiba sens in psihicul tau. Fara acel ton, convingerea e complet anihilata si dispare in cateva zile, ca si cand nu a existat.  

Acum, ca ai terminat experimentul, trecem sa modificam convingerea ta. Sa ii schimbam tonul. 

Probabil ca ai observat acum ca tonul pe care se „aude” convingerea ta negativa, vocea ta critica, e un ton dur si rece, nu e unul amuzant si distractiv. 

In momentul in care ii schimbam tonul si punem un ton amuzant, convingerea nu mai are sens si va disparea rapid din psihicul tau. ​​​​​​
​​
Uite ce trebuie sa faci: 

Imagineaza-ti vocea lui Donald Duck sau a oricarui personaj care te-a amuzat vreodata, sau inventeaza o voce. Si pune aceea voce sa spuna EXACT aceeasi convingere cu noul ton. Nu schimba nici un cuvant din ceea ce iti spui cu vocea critica, trebuie lasate cuvintele neschimbate, doar tonul trebuie schimbat. 

Sau si mai simplu, imagineaza-ti ca schimbi acel ton cu un ton pozitiv ca atunci cand ai striga de fericire ca ai castigat la loto :). 

Si striga in mintea ta, bucuros, „sunt incapabil sa reusesc in viata”. Spune asta pe tonul amuzant si bucuros si o sa vezi ca ceva se destructureaza deja din acel moment. O sa scada gradul de „realitate” al acelei convingeri, o sa iti para ireala imediat. Ce crezi ca urmeaza apoi? 🙂 

Pentru ca aceea convingere sa se sustina, sa existe, are nevoie de acel ton rece si dur, dramatic. 

​​Fara acel ton, convingerea ta se distruge si dispare din psihicul tau (convingerile sunt pe nivelul 3 al psihicului tau). 

Concluzie 

Aceasta tehnica e aberant de simpla. Pare imposibil sa functioneze asa simplu. Si totusi e folosita de mii si mii de psihologi in toata lumea. Eu am folosit-o pe cel putin 1200 de persoane care au studiat cu mine NLP doar in ultimii ani. 

Cand ceva nu imi place in psihicul meu, un gand, o emotie, o convingere, imediat verific pe ce ton imi spun acele lucruri care isi fac loc in mine. Si schimb tonalitatea. 

Tonul da emotiile, iar emotiile dau sensul constructiv sau distructiv al unei propozitii pentru noi. 

Poti spune „afara ploua” si pe un ton vesel si pe unul dramatic. Iar efectul asupra ta e dat de ton, nu de propozitie. 

Cand spui „nu am succes in viata” si o spui pe un ton pozitiv, se produce o ruptura intre cuvintele spuse in propozitie si tonalitatea ta. Iar acea ruptura are puterea sa distruga definitiv convingerile tale negative. 

Mi-ar fi placut sa descopar eu tehnica asta. Dar cel care a descoperit-o e un geniu, Richard Bandler. E cel care a inventat NLP-ul acum mai bine de 40 de ani. 

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

P.S. Inainte sa inchid mi-ar placea sa stiu pe ce convingere limitativa ai vrea sa folosesti tehnica de modificare a dialogului interior. Ce zice vocea ta si ce efect ai observat facand exercitiul? 🙂 

​​​​Da-mi un mesaj scurt si spune-mi ce feedback ai. 

Te imbratisez cu drag,

Marius Simion
NLP Mania ​​​​​​​​

​​

Marius Simion

 

Marius Simion TRIMITE-MI UN EMAIL

Sunt fondatorul proiectului NLP Mania, cel mai cunoscut blog de Dezvoltare Personală prin Programare Neuro-Lingvistică din România. Sunt Master Trainer NLP, Coach WingWave, Trainer și Autor de programe de dezvoltare personală.

Mesajul tău a fost trimis cu succes.

A apărut o eroare, reincearca...

Comentarii

  1. cristina spune:

    De jutor, ca intotdeauna! Multumesc!

    Am facut exercitiul pe convingerea ca „niciodata nu voi reusi sa port conversatii normale cu ceilalti, fara sa ma simt inferioara lor si anxioasa”. Am spus-o pe o voce de desen animat si a sunat atat de ridicol incat mi-am dat seama ca ea in sine e o convingere ridicola… Cred ca ma va ajuta in practica sa imi amintesc cum suna frica mea pe acea voce de desen animat 🙂 Voi mai exersa cu siguranta.

    1. Simion Marius spune:

      Daaa, exact asta e scopul. Sa observi cat de ridicole sunt acele convingeri limitative pe care le pastrezi cu tine de ani de zile. Gandeste-te la un adult care zice „nu pot sa merg pe bicicleta” pentru ca atunci cand avea 5 ani a cazut de pe bicicleta si din acel moment nu a mai incercat niciodata. Pur si simplu isi limiteaza comportamentul pentru ceva programat din trecut. Asa facem cu toate programele noastre limitative, avem o voce care le tot repeta si noi le tot credem, pana cand printr-un asemenea exercitiu ne dam seama cat de ridicola e vocea din capul nostru. Felicitari! Succes in continuare!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *