1463 vizualizari

Relaxare la minut…

img

Salut!

Multi dintre prietenii mei imi cer sa ii invat cum se pot relaxa. Si pe buna dreptate. Am vazut ca toti erau incordati ca un ibric pe foc sub presiune. Metodele de relaxare care se practica in prezent sunt majoritatea de tip mental sau fizic. Sau un mixt intre cele doua. Nu exista metoda corecta sau gresita, ci numai metoda eficienta sau foarte eficienta. Si eficienta depinde de cat de mult se potriveste metoda la fiecare persoana.

Cand am dat cu nasul prima data de o metoda de relaxare, am adormit in primele 5 minute dupa ce am inceput sa o fac. Nu era ok asta. Trebuie sa fii constient pe toata durata exercitiului. Relaxarea nu e numai un moft al timpurilor noastre. Este singura metoda 100% garantata impotriva stresului. Se pare ca organismul nostru, cand se confrunta cu orice stres, are tendinta de a se contracta. Contractarea aceasta nu apare numai la muschii umerilor si ai mainilor, ci si la nivelul organelor interne care nu mai pot primi suficient sange si nu mai sunt bine alimentate cu substante necesare. O buna relaxare insa contribuie la reducerea stresului si nu o sa ne plangem ca cine stie care organ a incetat sa functioneze. Fiecare isi alege organul preferat 🙂

In Japonia si Germania se pune foarte mare accent pe metodele de relaxare. Sunt incurajati angajatii firmelor sa practice astfel de metode. Ba chiar japonezii au facut nu stiu ce studii care arata ca le este mai rentabil sa plateasca profesori care sa invete oamenii sa se relaxeze decat sa le plateasca concedii medicale. Se pare ca se imbolnaveau mai putin daca se relaxau mai bine.

Bine, sa iti spun tehnica acum.

Etapa 1. Alege un loc linistit, o camera in care sa fie o temperatura placuta, nici prea cald, dar nici rece.

Aseaza-te, pe cat se poate, paralel cu geamul pe care sa nu il acoperi, ci sa lasi lumina sa intre in camera de afara. Aseaza pe jos o patura dubla, tripla sau cat de groasa consideri tu ca nu te va deranja podeaua. Nu este deloc recomandat sa te asezi pe pat sau pe fotoliu (alte tehnici permit alta pozitie, dar la aceasta iti recomand sa stai pe jos pe patura).

Etapa 2. Aseaza-te pe spate pe patura. Inchide ochii si tine picioarele usor departate, mainile pe langa corp, dar relaxate. Pe cat posibil, intoarce palmele in sus. Imbracamintea, sa fii atent sa nu iti fie prea stransa pe corp.

Etapa 3. Tehnica propriu-zisa:

– concentreaza-ti atentia la nivelul picioarelor si incearca sa le simti ca si cand acum le-ai simti pentru prima data. Fii uimit de tot ce simti. Nu misca si nu contracta niciun muschi din picioare pe toata durata exercitiului. Fii atent la senzatiile pe care le ai la nivelul picioarelor pentru macar 30 de secunde.

– mai departe, concentreaza-te asupra mainilor si simte-le ca si cum pana acum nu stiai ca exista. Nu misca si nu contracta mainile. Urmareste mainile ca si cum ai avea o camera video mentala pe care o misti deasupra mainilor tale si le privesti de sus. Fa aceasta pentru alte 30 secunde, cel putin.

– concenteaza-te apoi asupra trunchiului si imagineaza-ti ca este ferm si nemiscat ca un corp de statuie. Imagineaza-ti fiecare organ din interiorul corpului cum functioneaza si cum se relaxeaza.

– concenteaza-te acum asupra capului. Imagineaza-ti ca iti privesti capul din exterior, ca schimbi perspectiva si ca te privesti cum stai cu ochii inchisi si intins la sol. Fii atent la muschii obrajilor, ai ochilor, la frunte si la pielea capului.

Etapa 4. Respiratia: fara sa misti nici macar un deget, acum e momentul sa iti intorci atentia asupra respiratiei. Respira normal. Nu controla ritmul respiratiei. O sa vezi insa ca la inceput ai tendinta sa controlezi si sa modifici respiratia. Lasa respiratia sa curga normal, nu interveni deloc. Doar fii atent si urmareste cum respiri. Nimic mai mult.

Continua sa urmaresti cum respiri cateva minute, circa 2-5 minute.

Etapa 5. Respira acum cu tot corpul: pana acum, am fost atenti la ceea ce corpul nostru este. Acum ne vom imagina ceva nou. Va trebui sa iti imaginezi ca, la fiecare inspiratie, aerul pe care il inspiri intra prin porii pielii in corp si nu numai prin nari. Nu ne intereseaza decat inspiratia. La expiratie, nu conteaza (o sa facem si alta tehnica la care expiratia are rol principal, dar efectele sunt diferite) unde te concentrezi. Continua sa iti imaginezi ca intreg corpul devine un imens plaman care inspira aer. Continua aceasta imaginatie pentru 4-5 minute minim.

Etapa 6. Imagineaza-ti acum ca aerul pe care il inspiri prin tot corpul devine una cu lumina care intra pe geam. La fiecare inspiratie aduci in corp atat aer, cat si lumina solara. Corpul se umple atat de aer, cat si de lumina. Pe masura ce inspiri aer/lumina, corpul devine saturat, devine plin si aceasta energie luminoasa creste in jurul tau. Te inconjoara intr-o aura de protectie. Cu cat durata exercitiului este mai lunga, cu atat mai intensa devine aura de energie pe care o inspiri si care se sedimenteaza in jurul tau. Continua macar 4-5 minute aceasta respiratie aer/lumina.

Etapa 7. Incheierea: Ai trecut cu bine ce a fost greu, acum e momentul sa constientizam efectele muncii. Fii doar atent, atata tot. E posibil ca la primele incercari sa nu simti cat de relaxat este corpul. Dar pe masura ce exersezi zilnic, vei observa ca incepi sa te simti ca dupa un somn odihnitor de 8 ore dupa numai 20 de minute de relaxare. Ramai nemiscat la incheierea tehnicii pentru inca 1-2 minute si fii atent la relaxarea pe care ti-a oferit-o acest exercitiu simplu. Urmareste sa verifici daca ti s-a schimbat starea de spirit fata de cea de acum 20 de minute, inainte de a incepe exercitiul. Cum iti simti muschii? Cum iti sunt gandurile? La ce te gandesti acum? Ti-au venit idei noi? E foarte posibil sa iti apara, pentru ca pentru a fi creativ ai nevoie de o buna comunicare cu subconstientul.

Foarte multe persoane care practica relaxarea o fac ca si cum ar lua un medicament de durere de masea. Iti recomand sa iti alegi o metoda si sa o practici ca pe un tratament impotriva stresului. Stresul e cel mai ascuns dusman si trebuie tinut la distanta. Am vazut persoane care nu puteau sa scape de migrene sau sa se concentreze la scoala din cauza problemelor cu care se confruntau. Metodele de relaxare nu le-au rezolvat problemele, dar i-au ajutat sa faca fata stresului provocat de aceste probleme.

In articolele viitoare: Metode de relaxare pentru insomnie

PS. Ma bate gandul sa inregistrez niste MP3 cu voce, cu derularea tehnicilor de relaxare pas cu pas. Ce parere ai? Ar fi utile?

Marius

Marius Simion

 

Marius Simion TRIMITE-MI UN EMAIL

Sunt fondatorul proiectului NLP Mania, cel mai cunoscut blog de Dezvoltare Personală prin Programare Neuro-Lingvistică din România. Sunt Master Trainer NLP, Coach WingWave, Trainer și Autor de programe de dezvoltare personală.

Mesajul tău a fost trimis cu succes.

A apărut o eroare, reincearca...

Comentarii

  1. Ofelia spune:

    eu spun ca ar fi o idee extraordinara chiar! felicitari!

    1. Marius spune:

      Multumesc de confirmare Ofelia, o sa trebuiasca sa caut un studiou ca sa pot inregistra. Textul il am mai am nevoie de aparatura. Pe curand

  2. manuela borlea spune:

    O,daaaa, inregistreaza si da/ne si noua cate "un semn, din mila mariei tale"!!! toate Cd-urile le vreau!
    am citit si eu intr-o carte despre tehnica ASTA DE RELAXARE si o voi aplica, cred in ea, dar trb exercitiu!
    spor la inregistrari!

  3. Dariana spune:

    Foarte buna ideea.Astept cu nerabdare mp3-urile.Foarte interesante si utile "temele" ce le-am gasit aici,multe felicitari!

  4. raluca spune:

    mie mi se parea la inceput dificil sa ma concentrez asupra propriului corp; ceea ce am incercat eu cu succes a fost sa urmaresc coroana, conturul unui copac in bataia vantului pentru 5-10 minute cu singura tema de a nu ma gandi la nimic in acest timp (pana si asta mi-a fost destul de greu initial, dar progresiv am reusit); efectul nu va fi evident la fel de profund asupra muschilor corpului, dar este un substitut de refresh al creierului (te ajuta sa scapi de ganduri si stare de spirit negative)pe care il poti practica, inclusiv la birou, daydreaming-ul sau in varianta engleza, birdwatching-ul sunt procedee de relaxare bine-venite pentru incepatori intr-ale relaxarii, care gasesc aceasta procedura intimidanta pentru prima incercare

  5. Vero spune:

    Wow da! Clar ar fi foarte utile! Abia astept sa fac exercitiul asta maine. Iti voi povesti impresiile. Mai fac din cand in cand incarcari cu lumina si este extraordinar efectul, dar n-am inspirat niciodata aer/lumina prin toti porii corpului. Super articol, felicitari!

  6. Dana spune:

    Buna Marius,
    pentru mine ar fi util sa aud, sa mi se spuna la fiecare etapa ce sa fac ca sa ma relaxeaz. Cu stenogramele nu am reusit, dar mai exersez.

  7. Marius spune:

    @ Dana
    In curand o sa avem si asa ceva, numai sa imi fac un pic de timp. O sa avem mp3-uri cu melodii de relaxare si comenzi verbale pentru relaxare pe etape. Cu stereogramele nu e nici o problema, fa o pauza de cateva zile si incearca iar. pe curand

  8. maria spune:

    un mp3 este firesc cea mai buna varianta, pentru ca nu am putut in timp ce citeam sa inchid si ochii….iar daca nu-i deschideam nu puteam stii ce urmeaza sa fac!!! asa ca si eu astept un semn pentru ….mp3

  9. camelia spune:

    Ma bucur ca vor exista materiale audio si in limba romana ! Cel mai trist este ca la mine este cam greu sa gasesti un colt de intimitate, de liniste…

  10. angela spune:

    Stii efectul gandului sau a cuvantului (din teoria efectului asupra apei) care printr-un efect de unda ne modifica intregul continut de lichid din noi, asa-mi explic eu mie efectul pozitiv al luminii imaginare asupra noastra. Am drepate? De vre-o zece ani pracic metoda cu mici modificari, pentru spargerea monotoniei. Am inceput din necesitatea de relaxare din cauza lipsei somnului si am continuat pentru confortul psihic pe care aceasta tehnica il faciliteaza. Eu inspir 8 sec., 8 sec. introduc oxigenul in fiecare celula inspirand in continuare dupa care expir 8 sec. si alte 8 sec. raman fara aer. Procesul e usor fara zvacnituri sau treceri abrupte din expir in inspir. Daca nu reusesti incepi cu 4 sec. Ideea e sa poti continua fara efort macar 15- 20 de min. si dupa aia te tot joci cu creerul tau.

  11. Alex spune:

    Interesant articolul….Am mai practicat aceasta tehnica de relaxare si e foarte eficienta. Ar fi o idee buna sa inregistrezi niste mp3-uri, pentru ca datorita lor poti pune in practica tehnicile in paralel cu ascultarea mp3-ului. Asa poti fi influentat mai eficient. (Exemplu: "…in momentul acesta vei simti cum ti se relaxeaza complet bratele, gatul, capul….odata cu inspirarea aerului, iti vei crea un camp de energie…"). 😀

    1. nlpmania spune:

      Salut Alex, 🙂 am inregistrat deja tehnica asta in fisier audio. O sa fie postata saptamana viitoare:). Fi pe faza pentru ca astept feedback sa imi spui cum ti se pare.

      1. Petre Bogdan spune:

        Salut Marius, as vrea cand si daca ai timp sa iti pun cateva intrebari la care cred ca esti singurul si cel mai in masura sa imi poata lamuri cateva chestii. Daca ai cum sa imi lasi un id de messenger sau un email as fi recunoscator. Te salut.

        1. nlpmania spune:

          intra pe id-ul de skype: nlpmania
          pe mess folosesc id-ul personal: marius_blanc

  12. Carmen_Nicolas spune:

    Aceasta e relaxarea pe care o practic si eu.
    Pana acum o faceam de cate ori simteam nevoia (adica f. rar 🙂 ), dar pt. ca aici toata lumea o face zilnic, ma alatur si eu voua. 🙂
    Singura deosebire e ca eu o incep de la crestet catre varful picioarelor, iar la membre incep cu bratul stang.
    Am incercat si relaxarea pe scaun, cu spatele drept, insa datorita pozitiei n-o reusesc total.
    In schimb pozitia culcat, da! Imi iese de fiecare data cu mentiunea ca senzatia de "greu" n-o simt niciodata. Nu stiu de ce. Ma cuprinde instantaneu senzatia de plutire si-mi simt corpul foarte usor, practic inexistent. Simt ca intre mine si aer nu exista vreo delimitare. Ma simt aer, ma simt lumina, fara limite fizice-materiale.
    Va raman alaturi.

    1. nlpmania spune:

      E foarte bine asa cum simti. E o alta metoda. Dar iti recomand sa incepi de la picioare spre cap. Nu iti zic ca e mai bine, ci doar o sa sesizezi tu diferentele. 🙂

      1. Carmen_Nicolas spune:

        Asa o sa fac. Multumesc. 🙂

  13. Cristina Andreea spune:

    ar fi mult mai bine

  14. Luigi spune:

    Aceasta tehnica de relaxare e aproape identica cu o alta tehnica prezenta in hermetism.

  15. luminita spune:

    atit de multa durere la nivelul picioarelor nu am simtit niciodata! dar exercitiul e bun! se merita facut!

  16. Alina spune:

    chiar la asta si ma gindeam imediat ce am finisat de citit. Ar fi perfect.!

  17. Camelia spune:

    Marius ,inregistreaza si comenzile pentru relaxarea in pozitia intins, te rog.Sunt de ajutor pentru a mentine ritmul corect al tehnicii relaxarii.Relaxarea asezat pe scaun a fost de mare ajutor pentru mine intr-un moment de mare stres .Multumesc pentru tot ceea ce faci ca sa putm depasi momentele de sres si criza atunci cand suntem coplesiti.

  18. mari spune:

    foarte buna tehnica …o s o incerc si eu …dar un mp3 ar fi super

  19. diana spune:

    Buna Marius,chiar a mers exercitiul,m-as bucura daca m-ai invata niste tehnici pt.atacurile de panica,din pacate ma confrunt cu aceste stari,insuficienta respiratorie din stomac,palpitatii,dureri in piept,si stare de moleseala in organism.astept pe cand se poate un raspuns.o zi minunata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *